Tugevnev dollar paneb elektroonikakaupade tootjad raskesse olukorda, kuna valuutade erinevused lõikavad ära suure tüki kasumist.
- Overalli turundusjuht ja juhatuse liige Märt Haamer tõdes, et fototehnika müügi parimad aastad jäävad selja taha. Foto: Andras Kralla
Sandman Grupi hulgimüügi kaubandusdirektor Martin Pedai ütles, et võrreldes
jeeni nõrgenemisega mõjutab Euroopa jaoks oluliselt rohkem elektroonikakaupade hindasid just
dollari tugevnemine. „Lõviosa tootmist on ikkagi Hiinas ja Aasias, selles mõttes
Jaapani jeeni mõju Euroopale väga suur ei ole,“ lausus ta. Küll aga müüvad tema sõnul
Hiinas või Aasias valmivat elektroonikat Jaapani tootjad kokkulepitult dollari vahendusel.
Dollar on nii jeeni kui ka euroga võrreldes viimastel aastatel märgatavalt kasvanud. Dollar saavutas juunis taseme 125,07 jeeni, mis on esimene kord pärast 2002. aasta novembrit. Aasta algusega võrreldes, kui dollari kurss euro suhtes oli 0,73, on dollari kurss tõusnud juba 0,92ni.
Turunduse abil
Soome digitehnika pood Rajala kirjutas veel reedel oma kodulehel, et Canoni objektiivide hinnad tõusevad augusti algusest valuutakursimuutuste tõttu. Hindade tõus oli märkimisväärne, kohati koguni 30 protsenti.
Fototoodete hind pole Rajala kinnitusel Sandman Grupis lähiajal muutumas. Pedai märkis, et Rajala hinnatõus on tõenäoliselt turundusliku taustaga.
Pedai tõdes siiski, et enamus suuremaid elektroonikatootjad on sunnitud oma hinnakirja valuutakursi muutuste tõttu reguleerima. „Kindel on see, et aastalõpu peale võib prognoosida hinnatõuse, pigem just dollari kursist tulenevalt,“ ütles Pedai. Sellegipoolest ei pidanud Pedai ligi 30-protsendilist hinnatõusu tõenäoliseks.
Overalli turundusjuht ja juhatuse liige Märt Haamer pidas samuti Rajala hinnatõusu pigem müügivõtteks. „Kui ma vaatan turundusliku mätta otsast, siis paljud kasutavad neid muutusi algargumendina ja sinna on tore ehitada niisugust väikest kampaaniat ka peale, et panna inimesed kiiremini otsustama,“ ütles Haamer. Sellegipoolest tõdes ta, et Canon on teatanud ligi 5-6-protsendilisest hinnatõusust, mis peaks jõustuma augusti alguses.
Haamer ütles, et ka valuutakursside kõikumisest tingituna ei saa hinda tõsta järsult, sest kokkuvõttes reguleerib hinda turg. Ta põhjendas, et kui tuleb teine pakkuja, keda valuutakursi kõikumine niivõrd ei mõjuta või kellel on suured laovarud, saab see pakkuja müüa tooteid soodama hinnaga edasi. Nii ei saa ka teised pakkujad hinda märkimisväärselt tõsta.
Vaheltkasu väike
Haamer lausus, et hindade muutus võib tuleneda ka muudest teguritest kui valuutakursside kõikumine. Ta tõi välja, et kui agressiivne turg on sundinud tootjaid hindu väga palju langetama, siis see ei tähenda tingimata, et tootmishind on soodsamaks läinud. Küll aga tekib uue mudeli uuendustega võimalus hinda kasvatada ja raha tagasi teenida.
Võimalust raha tagasi teenida tuleb ära kasutada, sest fototoodete vaheltkasu on Haameri sõnul väike. „Hea tehing on see, kui õnnestub müüa ligi 10protsendilise kattega, aga ma arvan, et suur osa fototehnika tehingutest tehakse ikkagi väga marginaalse vaheltteenitava kasumiga,“ lausus ta.
„Kui ma ütlen ausalt, siis ligi 400-eurose kaamera pealt, kui ma teen veel 5 protsenti allahindlust, faktiliselt teenin ma selle kaamera pealt umbes 30 eurot, isegi vähem,“ lausus Haamer. Ta märkis, et sellise kasumiga poepidamise kõrvalt tulu teenida, tuleks müüa kaupa väga suurtes kogustes, mis on aga Eestis keeruline.
Seetõttu tegelebki Overall Haameri sõnul foto- ja videotehnika müügi kõrval ka selle rentimise ja hooldamisega. „Kui oleks ainult müügi pool, siis see ei oleks kindlasti mõistlik ettevõtmine. Siis oleks rohkem heategevus,“ nentis ta.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.